Keď uvažujete o spustení elektronického obchodu, máte na výber niekoľko možností, predovšetkým pokiaľ ide o predajné a logistické modely. V súčasnosti internetové obchody často fungujú v modeli dropshippingu. Iné sa rozhodnú pre fulfillment. V tomto článku budeme tieto dva modely porovnávať. Čo o nich potrebujete vedieť?
Áno, vieme, že -fulfillment a dropshipping sa nedajú priamo porovnávať. Prvý z nich je čisto logistický model, zatiaľ čo druhý sa točí okolo stratégie predaja. Ako však čoskoro sami uvidíte, fulfillment aj dropshipping majú veľa spoločného! Poďme na to.
Čo potrebujete vedieť o dropshippingu?
Dropshipping je bežný obchodný model elektronického obchodu. Jednou z jeho veľkých výhod je, že vám umožňuje rýchlo začať podnikať bez veľkých investícií. V podstate všetko, čo potrebujete, je webová stránka s internetovým obchodom. V tomto modeli váš obchod predáva výrobky, ktoré fyzicky nemáte v sklade. Ako je to možné? Keď zákazník zadá objednávku, nasmerujete ju na svojho dodávateľa/distribútora a ten je zodpovedný za jej odoslanie zákazníkovi. Inými slovami, váš obchod hrá úlohu sprostredkovateľa.
Aké sú výhody tohto prístupu k podnikaniu v oblasti elektronického obchodu?
- Nemusíte prevádzkovať ani si prenajímať sklad
- Na začatie predaja výrobkov nepotrebujete rozsiahle finančné zdroje
- A napokon, nemusíte sa starať o logistiku
Všetko je v rukách vášho partnera. Na druhej strane to znamená, že ste plne závislí od svojho dodávateľa (dodávateľov). Ak nemajú výrobok na sklade, nemôžete poslať zásielku. Ak stratia cash flow a nemôžu plniť objednávky, automaticky sa stáva nestabilným aj vaše podnikanie.
Ak vás k dropshippingu prilákali jeho výhody, myslite aj na plnenie. Pripúšťam, že tento model si vyžaduje viac práce na vašej strane, ale je z mnohých hľadísk spoľahlivejší.
Zvážte plnenie pre svoj internetový obchod
Fulfillment je výhradne logistický model založený na outsourcingu. V tomto prípade spolupracujete s externým fulfillment centrom (často označovaným ako logistické centrum), ktoré sa zaoberá logistikou vo vašom mene. Čo to znamená v praxi?
- Nemusíte prevádzkovať ani si prenajímať sklad. Zvyčajne fulfillment centrá poskytujú svojim klientom potrebné skladovacie priestory pre ich výrobky.
- Nemusíte sa starať o logistiku. Centrum plnenia automaticky zhromažďuje objednávky z vášho obchodu (prostredníctvom systému riadenia skladu integrovaného s platformou elektronického obchodu) a odosiela zásielky zákazníkom.
- Často fulfillment centrá dokonca riešia aj vrátenie tovaru a reklamácie v mene svojich klientov.
- Fulfillmentové centrá ponúkajú najrýchlejší a najkratší spôsob, ako sa dostať k zahraničným zákazníkom. Spoločnosti ako Frisbo ponúkajú cezhraničné plnenie a podporujú klientov pri zasielaní ich výrobkov do celého sveta. Vďaka tomu môžete ľahko rozšíriť svoje podnikanie bez potreby investovať značné zdroje.
Keď logistiku zadáte spoločnosti 3PL (third-party logistics), môžete na logistiku takmer zabudnúť a sústrediť sa na rozvoj podnikania. Všetko, čo sa deje offline, je v rukách vášho logistického partnera. Samozrejme, tento model si vyžaduje viac úsilia ako dropshipping. Musíte sa napríklad starať o zásoby a mať dodávateľský reťazec pod kontrolou, aby ste mohli zákazníkov obslúžiť bez oneskorení a chýb. Predsa len, výrobky, ktoré predávate, musia byť fyzicky dostupné vo vašom sklade (aj keď ide o externý sklad poskytovaný logistickým centrom).
Ako vidíte, hoci dropshipping a fulfillment sú dve rôzne veci, výhody, ktoré sa skrývajú za oboma modelmi, sú dosť podobné. Znamená to, že jeden je lepší ako druhý? V žiadnom prípade! Oba tieto modely majú niekoľko významných výhod a všetko skutočne závisí od vášho obchodného modelu. Zistite viac o stratégii podnikania v oblasti elektronického obchodu a vyberte si možnosť, ktorá najlepšie vyhovuje vašim potrebám a predstavám.